fredag 14. oktober 2016

Ordkalotten 2016: JEG/EG/MUN

Litteraturfestival i Tromsø, 3. - 8. oktober 2016.


De siste ukene har Tromsøs gater vært dekket av ansiktene til mer eller mindre kjente forfattere. Fra oransje plakater klistret til vegger, lyktestolper og butikkvinduer har de tittet på oss, og på hver plakat har man kunnet lese et forfattersitat hvor ordet ”jeg” spiller en sentral rolle. Plakatene var en del av markedsføringen til Tromsøs egen, årlige litteraturfestival, Ordkalotten, som ble arrangert for 17. gang den 3. – 8. oktober.

Seksten forfattere fra Norge, Sverige, Danmark og Finland var invitert til Tromsø for å snakke om bøkene og forfatterskapet sitt, og publikum strømmet til for å oppleve personligheter som Vigdis Hjorth, Cecilie Enger, Morten Strøksnes, Beate Grimsrud, Madame Nielsen, Stig Larsson og Niillas Holmberg i samtale med andre forfattere og litteraturformidlere. Festivalen kunne også by på et eget program for barn, ulike seminarer, opplesninger og arrangementer som NM i Poesislam. Arrangementene ble holdt i sentrale lokaler på Driv og Tromsø bibliotek, og de fleste tiltrakk seg godt med tilskuere.

Det overordnede temaet for festivalen var ”Jeg/Eg/Mun”. Hvordan problematiserer samtidsforfattere jeg-posisjonen i bøkene sine? Hvor går grensen mellom fiksjon og virkelighet, mellom bokens jeg-forteller og forfatteren selv? Hvilke hensyn skal man ta dersom man bruker materiale fra sitt eget liv og sine egne omgivelser i skjønnlitteraturen? Spørsmål som disse er evig aktuelle, og dukker ofte opp i forbindelse med utgivelser av mer eller mindre autobiografiske verker. Et nylig eksempel er Vigdis Hjorths siste roman, Arv og Miljø, som skildrer hendelser som kanskje – eller kanskje ikke – har rot i Hjorths eget liv. I samtalen med Hjorth, så vel som forfattere som Ida Hegazi Høyer og Geir Gulliksen, ble forholdet mellom skjønnlitteratur og virkelig, levd liv diskutert, og det er tydelig at dette er et tema som både engasjerer forfattere og fenger tilhørere.

Årets Ordkalott ble en vellykket affære, og ga helt sikkert gode opplevelser, inntrykk og nye tanker til mange besøkende. Selv jobbet jeg som frivillig under festivalen. Dette var en lærerik og fin erfaring å ha med seg videre. Det ligger mye planlegging og organisering bak en festival av denne størrelsen, og som frivillige bidro vi blant annet i markedsføringen og billettsalget. I tillegg til å få et verdifullt innblikk i hva som ligger bak gjennomføringen av en litteraturfestival, lærte jeg mye om formidling og markedsføring. Jeg fikk også muligheten til å overvære de fleste arrangementene under festivaluka, om enn noen ganger fra bak en billettbod. Jeg var vitne til mange givende, interessante og inspirerende samtaler og diskusjoner, og fikk øynene opp for nye forfatterskap som det blir spennende å følge videre.


Nå, etter at årets litteraturfestival er over, sitter jeg igjen med mange flotte inntrykk og opplevelser, og jeg anbefaler alle å få med seg Ordkalotten til neste år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar